سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویدئو/ نازلی؛ رقیب ایرانی باربی

ویدئو/ نازلی؛ رقیب ایرانی باربی

در هر کجای ایران و با هر مدرک و جایگاهی که قرار داشته باشید، دغدغه مندیت باعث می شود نیازهای جامعه را ببینی و با همت بزرگ برای رفع آن ها تلاش کنید. خانم نسیم توکل با مدرک دکترای کسب و کار و تجربه مدیر عاملی در شرکت های الکترونیک و مخابرات، وارد میدان مبارزه ساخت عروسک ایرانی منطبق بر سبک زندگی و فرهنگ ایرانی اسلامی شد. پس از تلاش های ایشان عروسک نازلی متولد شد و اکنون با هم نکات خواندنی ایشان درباره تولید و توسعه این عروسک ایرانی را دنبال می کنیم:


خانم توکل با نوشتن کتاب «باربی رفت، نازلی آمد» در شش سال قبل شروع به کار کرد. ابتدا با بی توجهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روبرو و دلسرد شد اما 3 سال پیش با عروسک عربی روبرو شد که کشورهای عربی سفارش آن را به چین برای ساخت عروسک بومی داده بودند. ایشان پس از مطالعه متوجه شدند تعدادی از کشورها مانند هند و اندونزی باربی را با لباس مخصوص کشور خود عرضه می کنند. حتی کانادا عروسک متناسب با فرهنگ خود تولید کرده است.


ایشان با داشتن سه فررند و حس مادرانه خود تصمیم به تولید عروسکی ایرانی می گیرد. پس از مراجعه به یکی از انتشارات کتاب کودک با خانم رکوعی آشنا و کتابشان چاپ می شود. خانم رکوعی برای تولید عروسک سرمایه گذاری و اولین مراحل ساخت عروسک آغاز شد.

خاتون، راز چهر نازلی


صورت عروسک نازلی بر اساس چهره «خاتون»، که در کتاب های مصور قدیمی نماد دختر ایرانی به حساب می آید، شکل گرفت. صورتی گرد و ابروانی به هم پیوسته که ویژگی خاص چهره دختر ایرانی است. در ایران قالب سازی حرفه ای صورت عروسک صورت نگرفته بود به همین دلیل به یک شرکت چینی که در قالب سازی عروسک تخصص داشت، سفارش شد و در مرحله بعد اجزای بدن نازلی در ایران تولید شد.

کتاب داستان همراه عروسک نازلی


داستان نوشته شده در کتاب خانم توکل، داستان باربی است که به ایران سفر می کند و با کمک نازلی و دیدن حجاب و فرهنگ ایرانی جذب آن می شود. با حجاب حس خوبی به دست می آورد و می بیند همه به دلیل شخصیتیش به او احترام می گذارند و نه زیبایی او. داستان در انتها با معرفی عروسک نازلی که توسط مادر نازلی تولید می شود، به پایان می رسد. مادر نازلی سرپرست خانوار است. به عبارتی کتاب می گوید که با خرید نازلی از زنان سرپرست خانوار که تولیدکنندگان نازلی هستند حمایت کنید. این تاکید خانم توکل برای تولید عروسک توسط این گروه از زنان است.

استقبال از عروسک نازلی در ایران و کشور های عربی


بازخورد عرسک نازلی، چهره و حجاب آن در بین کودکان خوب بوده است. آن چه کودکان خواسته اند افزایش کیفیت اجزای بدن و تنوع لباس و داشتن موهای بلند برای شانه کردن است. خانم توکل این تغییرات را مراحل بعدی تولید لحاظ خواهند کرد. کشورهای عربی مانند قطر و عراق استقبال فراوانی از این عروسک ایرانی داشته اند. خانم توکل می خواهند کتاب رابه زبان عربی و نازلی را با لباس عربی برای آنان تولید کنند.


مطمئنا تولید عروسک نازلی در چین از ایران به مراتب ارزان تر است. اما خانم توکل تاکید بر اشتغالزایی در ایران دارند. ایشان تاکید می کنند طبق تجربه اگر تغییراتی در بسته بندی و خود عروسک داشته باشیم، قیمت تمام شده آن پایین تر می آید.


برای خرید اسباب بازی ایرانی می توانید به فروشگاه اینترنتی کالای ایرانی زیست مراجعه کنید.

عکس: از مشرق و فارس
متن از: اقتباس از مشرق

زیست؛ بازار زندگی ایرانی