سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا تحریم محصولات سامسونگ کافی است؟

تلفن هوشمند سامسونگ، هدیه ای که برای شش هزار و دویست ورزشکار شرکت کننده در المپیک زمستانی در نظر گرفته شده بود، به بهانه تحریم ایران به ورزشکاران ایرانی تعلق نگرفت. سامسونگ علت این موضوع را تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است اعلام کرد! واکنش تند کاربران مجازی به این اقدام سامسونگ با هشتگ هایی برای تحریم کالاهای وارداتی سامسونگ همراه شد. به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که آیا باید فقط محصولات سامسونگ را تحریم کرد. در اینجا دلایلی ذکر می شود که باید خیلی از کالاهای وارداتی را تحریم کرد:

1. شماری از کالاهای وارداتی مربوط به کشورهایی می شوند که دشمنی آشکاری با ملت ایران دارند، در دشمنی ها نقش پنهان و یا در سایه را بازی می کنند و یا ارزشی برای پاسپورت و شخصیت ایرانی در رفتار خود قائل نیستند. به عنوان مثال: کالای آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، چینی(چین حساب بانکی بازرگانان ایرانی را می بندد و آن ها مجبورند با حساب کارمندان چینی خود با چین تجارت کنند!)، کانادایی(توهین های متعدد کانادا به ایران در سال های متوالی بعد از انقلاب)، بعضی کشور های عربی که پشتیبان داعش و یا توهین کننده به ایران هستند و…

2. خیلی از کالاهای وارداتی، محصولاتی هستند که در ایران ظرفیت تولید آنها برای کل و یا اکثر جمعیت ایران وجود دارد. به عنوان مثال: پوشاک، مواد غذایی، مرکبات، چای، لوازم خانگی،لوازم الکترونیکی، مبلمان، اسباب بازی، نوشت افزار و… محصولاتی هستند که ایران توانایی تولید آن ها از نظر کیفیت  در رقابت با محصولات وارداتی را دارد.

3. کالاهایی هستند که تنها مزیت آنها خروج ارز از کشور است. این محصولات شامل کالاهای لوکس، مواد غذایی غیر ضرور، تجهیزات ساختمانی(به عنوان مثال یک سنگ نمای ساختمانی با رنگ و کیفیتی خاص) و… است. و می توان از محصولات داخلی جایگزین استفاده و یا از خرید ان ها صرف نظر کرد.

هدیه جی ال ایکس به ورزشکاران المپیک زمستانی

منصور امینی رئیس سازمان فضای مجازی سراج در توئیتی نوشت: «طی هماهنگی که با مدیرعامل شرکت GLX داشتم  قرار شد یک دستگاه گوشی آریا 1 توسط شرکت جی‌ال‌ایکس و یک دستگاه گوشی شاهین که در اردیبهشت‌ماه توسط این شرکت ارائه می‌گردد توسط سازمان سراج به ورزشکاران کشورمان در المپیک زمستانی هدیه گردد».

تنها چند قدم مانده است

موج حمایت از محصولات ایرانی تاثیر مثبتی در واکنش فروشندگان در بازار داشته است. در اینجا به مثالی اکتفا می کنیم: در گذشته اگر از یک فروشنده می پرسیدید که آیا این کالا ایرانی است، از خارجی بودن جنس خود تعریف می کرد و یا شک می کرد که شما به کالای ایرانی علاقه مندید یا خیر. اکنون زمانی که از ایرانی بودن محصول می پرسید با افتخار و غرور از ایرانی بودن آن می گوید. این موضوع نشان می دهد راه زیادی تا ایجاد زمینه اشتغال فراگیر و حمایت از تولید ملی نمانده است.

زیست؛ بازار زندگی ایرانی…


فرزندان آینده از ما چه می پرسند؟

تلویزیون روشن است و از اتفاقات مهم تاریخ معاصر ایران می گوید، ناخودآگاه نگاه فرزند که از سن بلوغ خود عبور کرده است به پدر و مادر خود می افتد. سوالی در نگاهش موج می زند. شما در آن زمان چه کردید؟

اگر می خواهیم فرزندان آینده از ما سوالات بی جواب نپرسند و یا شرمندگی را در نگاه ما نبینند، هم اکنون نقش خود را برای جامعه تعریف کنیم. مسئولیتی که همه انسان های فداکار این مرز و بوم برای خود در طول تاریخ قائل بودند.

شما از کدام قشر جامعه هستید. سوال فرزند شما درباره جایگاه و مسئولیت های شماست. اینکه برای اقتصاد ایران چه کردید؟ اگر شما مدیر، معلم و یا تولید کننده هستید فرزند شما چنین سوالاتی خواهد کرد؟

مدیر و مسئول

آیا مجوز وارادات بی رویه کالاهای لوکس را شما دادید؟
آیا مجوز واردات کالاهای مشابه داخلی را شما دادید؟
آیا شما از جوانان نوآور، مبتکر و با استعداد حمایت کردید؟
چرا شما چند شغل داشتید و بعضی به دنبال چند شغل؟
چرا نخبه های کشور به خارج مهاجرت می کردند؟
چرا قرارداد پروژه های بزرگ داخلی را به خارجی ها دادید، در حالی که شرکت های داخلی توان لازم را داشتند؟
چرا پول بانک ها و بیمه ها را در دلالی ارز و مسکن هزینه کردید؟
آیا مجموعه زیر دست خود را به خرید کالای ایرانی ملزم کردید؟
و…

شخصیت های تاثیرگذار( اساتید، هنرمندان، معلمان، روحانیت و…)

آیا در سخنانتان مردم را دعوت به خرید کالای ایرانی کردید؟
آیا از مسئولین، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را مطالبه کردید؟
آیا دانش آموزان یا دانشجویان تحت آموزش خود را دعوت به خرید کالای ایرانی کردید؟

تولید کننده

آیا از دستگاه و ماشین آلات ایرانی در خط تولید استفاده کردید؟
آیا در فشار اقتصادی نمی توانستید تولیدی خود را حفظ کنید؟
چرا برای بومی کردن فناوری های خط تولید تلاشی نکردید؟
چرا برای ایجاد بهره وری و کنترل هزینه ها تلاشی نکردید؟
چرا برای افزایش کیفیت محصولاتتان تلاشی نکردید؟

مردم

آیا در مصرف آب، انرژی و… صرفه جویی کردید؟
آیا از سرمایه خود برای اشتغال استفاده کردید؟
چرا با دوستان و آشنایان همکاری گروهی برای اشتغال زایی انجام ندادید؟
آیا خرید کالای ایرانی را به خارجی ترجیح دادید؟
چرا با خرید کالای لوکس خارجی باعث خروج ارز از کشور شدید؟
چرا کالای خارجی در فروشگاه خود ارائه کردید؟
چرا برای پیدا کردن کالای داخلی مشابه تلاش نکردید؟
آیا کالای داخلی با کیفیت را به همدیگر معرفی کردید؟
آیا در فضای مجازی از خرید کالای ایرانی حمایت کردید؟

دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما می‌کاریم دیگران بخورند

روزی خسرو به تماشای صحرا بیرون رفت. باغبانی را دید، مردی پیر و سال‌خورده که درخت انجیر می‌نشاند. خسرو گفت: «ای پیر، درختی که تو امروز نشانی میوه آن کجا توانی خورد.» پیر گفت: «دیگران نشاندند ما خوردیم ما بنشانیم دیگران خورند»


اختراعی که کره زمین را پاک می کند!

 

تولید برق از زمین، ادعای جوان مخترع ایرانی که در برنامه تلویزیونی نوآوران، قسمت بیست وسوم در تاریخ سه بهمن 96، درباره اختراع خود مطرح کرد. او می گوید این دستگاه را می توان در ابعاد گوناگون با کاربردهای صنعتی و خانگی تولید کرد. دستگاه او هیچ انرژی دیگری مصرف نمی کند و فقط از الکتریسیته موجود در خود زمین بهره می گیرد. به گفته این مخترع میزان دریافت انرژی الکتریکی در مناطق مختلف زمین متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

این جوان مخترع عنوان کرد پس از تقریبا 18 ماه انتظار، ثبت این اختراع به نتیجه نرسید. و این دستگاه بدون استفاده خاک می خورد. این اختراع می تواند زمین زا از آلودگی سوخت های فسیلی نجات دهد.

لینک ویدئوی این برنامه تلویزیونی

شبکه افق در آخر هفته برای ترویج علم و فناوری و گسترش روحیه همکاری در جوانان در راستای حمایت از ابداعات و اختراعات جوانان مبتکر و خلاق ایرانی با حضور نخبگانی که دغدغه فناوری دارند، از نوآوری می‌گوید.

نوآوران به کارگردانی سهیل درودی، تهیه‌کنندگی میثم بهزادی و اجرای مهدی چهره عالم، پنجشنبه‌ هر هفته ساعت 21 تقدیم بینندگان شبکه افق می‌شود.

محلی برای جمع شدن جوانان دغدغه‌مند

میثم بهزادی، تهیه‌کننده نوآوران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره ساختار آن می‌گوید: این برنامه یک کار کاملا گروهی است؛‌ تیمی متشکل از بچه‌های انجمن مخترعین ایران و طراحان صنعتی بویژه طراحی خودرو و تعدادی از افراد مبتکر و مبدع، تصمیم گرفتند کار رسانه‌ای انجام دهند؛ در این جمع تنها کسی که رسانه‌ای بود، من بودم.

بهزادی ادامه می‌دهد: از طرف سازمان صداوسیما مامور شدم با این جمع همکاری کنم تا کار را جلو ببریم. دغدغه اصلی ما نیز تببین و ترویج نوآوری در ایران بود. مشکل اصلی تمام بچه‌های مخترع و نوآور در ایران این است که بستر تبلیغاتی خوبی برای کارهایشان وجود ندارد و امکان مانور روی کارهایی که می‌کنند، نیست. موفقیت‌های آنها با عدم تجاری‌سازی روبه‌رو می‌شود و دیگران باورشان نمی‌کنند. تمام مشکلات ما در صنایع مهمی چون خودروسازی، پتروشیمی و نفت هم به خاطر همین باورنکردن نیروهای داخلی و جوان است.

او درباره نوع انتخاب مهمان‌های برنامه توضیح می‌دهد: تصمیممان این بود که سراغ این نوع برنامه نرویم که هردفعه یک نفر را به عنوان مهمان بیاوریم و بنشیند به صحبت کردن. می‌خواستیم یک کار متفاوت بسازیم و برای همین خیلی تلاش کردیم و برنامه‌های مشابه زیادی را دیدیم. بهزادی ادامه می‌دهد: بعد از این مراحل بود که فرمتی را طراحی و بسترسازی کردیم که برنامه جنبه تبلیغی و ترویجی داشته باشد. الان داریم درباره سوژه‌ها، اختراعات و ابداعاتی صحبت می‌کنیم که طی چهار پنج سال اخیر در ایران کلید خورده‌اند، ولی چون می‌خواستیم به مرکزی حمایتی وصل شویم، برنامه‌ریزی کردیم که چطور به موضوعات بپردازیم، پیگیری کنیم و برایشان رونمایی بگیریم که وقتی به آن مرکز وصل شدند، حمایت شوند.

دغدغه فناوری

چند جوان داخل استودیو ایستاده‌اند. دخترها و پسرهای جوان با تیپ‌ها و گرایش‌های مختلف. برخلاف سایر برنامه‌هایی که به صورت میزگرد است و معمولا به معرفی افراد و اختراعات می‌پردازد، نه‌تنها خبری از میز گرد نیست بلکه بحث تخصصی هم نمی‌شود. مهمان‌های برنامه همه جزو نخبگان هستند و می‌شود آنها را مخترع و نوآور دانست؛ کسانی که دغدغه‌شان فناوری است. آنها در استودیو برنامه نوآوران شبکه افق جمع شده‌اند تا درباره آینده فناوری در ایران صحبت کنند.

احترام به فضای علم و تکنولوژی در دکور نوآوران

علی احمدی، مسئول هماهنگی پروژه نوآوران درباره دکور برنامه توضیح می‌دهد: دکور در راستای احترام به فضای صنعتی و تکنولوژی کشور و با همفکری تیمی از نخبگان و جوانان خلاق ونو آور طراحی و ساخته شده است. استفاده از سازه‌های فلزی استوار به زمین و نمایش تکنولوژی‌ها و علوم مختلف بر فراز آن ازجمله المان‌‌های انتخابی در راستای این اهداف است و در عین حال سعی شده، با به نمایش گذاشتن تصاویر شخصیت‌های برجسته و نوآور درکنار کانسپت‌ها و تولیدات ایرانی، به القای باور به توانمندی ایرانیان در عرصه‌های مختلف کمک کنیم.

دغدغه‌هایم را می‌گویم

مهدی چهره عالم، از مجریان برنامه نوآوران است. او درباره نحوه همکاری با این پروژه می‌گوید: از طریق یکی از دوستان با آقای بهزادی آشنا شدم و در برخوردهای اولیه متوجه اشتراکاتمان در زمینه‌های فکری و ذهنی شدم؛‌ این که فکرمان متمرکز بر موضوع پیشرفت ایران است.

وی درباره سبک اجرای خود در این برنامه می‌گوید: اغلب بچه‌های تیم‌ها براساس دغدغه‌هایشان در برنامه حضور پیدا می‌کنند و بیشتر تمرکز من در اجرای برنامه گفتن مسائل و دغدغه‌های ذهنی‌ام است.

در پنج سال گذشته یک مخترع ایرانی دیگر دستگاهی ساخت که می توانست از نیروی جاذبه زمین برق تولید کند. به عبارتی یک انرژی کاملا پاک. در این مطلب به این اختراع نیز می پردازیم.

تولید برق از جاذبه زمین

یک محقق ایرانی توانسته است دستگاهی را اختراع کند که بدون بهره گیری از هرگونه سوخت فسیلی، با استفاده از نیروی جاذبه زمین می‌تواند برق 220 ولت برای استفاده در خودروهای الکتریکی تولید کند. مرتضی آقاخانی مخترع این دستگاه با بیان این مطلب گفت: این دستگاه به دلیل اندازه بسیار کوچک و وزن پایین از قابلیت نصب بر روی خودروهای الکتریکی برخوردار بوده و در عین حال بدون هیچگونه آلایندگی در خودروها می تواند به عنوان یک تحول بزرگ در صنعت خودرو به شمار رود.

وی گفت: اولین دستگاه دائم کار چرخشی سال‌ها پیش توسط لئوناردو داوینچی طراحی و ساخته شد و پس از آن افراد زیادی درصدد ایجاد عمده در جهت افزایش قدرت و توان آن برآمدند که عمدتا بی نتیجه ماند.

آقاخانی تصریح کرد: عمده ترین چالش پیش روی محققان قبلی این بود که جهت افزایش قدرت و تناسب آن، سایز و اندازه دستگاه نیز افزایش پیدا می کرد و برای تولید نیروی گردشی جهت تولید برق 220ولت سایز دستگاهها نیز تا 25 متر افزایش یافت.

وی افزود: مهمترین ویژگی دستگاهی که در داخل کشورمان طراحی و ساخته شده، این است که علاوه بر تولید نیروی گردشی بسیار زیاد، از سایز و اندازه بسیار کوچکی برخوردار بوده و قابلیت استفاده در بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات از جمله خودروهای الکتریکی را دارا است.

آقاخانی اظهارداشت: مهمترین مزیت استفاده از این دستگاه در خودروهای الکتریکی این است که می تواند همزمان با حرکت خودرو باطری را نیز شارژ کرده و خودرو نیازی به توقف جهت شارژ باتری نداشته باشد و این امر می تواند تحول بزرگی در صنعت خودروهای الکتریکی به شمار رود.

وی با بیان اینکه عملکرد این دستگاه در آزمون‌های مختلف به اثبات رسیده، اما خودروسازان کشورمان هیچگاه حاضر به همکاری و حتی بررسی این تکنولوژی نشده اند، افزود: این دستگاه در حالی می تواند با استفاده از نیروی جاذبه زمین برق 220 ولت تولید کند که ابعادی در حدود 70 در 50 در20 سانتیمتر و وزنی در حدود 28 کیلوگرم دارد.

آقاخانی گفت: با توسعه این تکنولوژی حتی می توان در مقیاس نیروگاهی و بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز برق تولید کرد.

وی در رابطه با استقبال دستگاه‌های ذی ربط از این اختراع مهم تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای متقاعد کردن سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط برای بهره گیری از این تکنولوژی انجام داده ام اما تاکنون به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته است.

آقاخانی خاطر نشان کرد: این در حالی است که از زمان اختراع این دستگاه شرکت‌ها و موسسات مختلفی از اروپا و آمریکا با ارسال دعوتنامه‌ها و نامه نگاری های مختلف خواهان به خدمت گرفتن این تکنولوژی شده اند اما میل و علاقه شخصی من قرار دادن این دستاورد در خدمت پیشرفت ایران اسلامی است.

زیست نوشت

زیست؛ بازار زندگی ایرانی…


راهنمای خرید شیشه شیر

 

شاید از نظر یک پدر و مادر خریدن یک شیشه شیر نیاز به تحقیق ندارد ولی مطالب زیر شاید نظرشان را تغییر دهد.

**جنس شیشه شیر  خیلی مهم است!

تهیه شیشه شیر و پستانک و اینکه هنگام خرید آنها چه نکاتی را باید رعایت کرد، یکی از دغدغه‌های همیشگی تازه‌مادران است. این روز‌ها شیشه‌های پلاستیکی تمام بازار را به خود اختصاص داده است؛ چرا که هم قیمت پایینی دارند و هم نمی‌شکنند و در کل خریدشان مرقون به صرفه است. اما مادران باید بدانند شیشه‌های شیر شیشه‌ای ایمن‌تر هستند و اینکه بسیاری از سرشیشه‌ها و پستانک‌ها باعث می‌شوند در رشد دندان‌ها و فک کودکان اختلال به وجود بیاید.

شیشه‌های شیر پلاستیکی که از پلاستیک‌های بازیافتی تولید می‌شوند، حاوی ماده‌ای به اسم «بیسفنول A» هستند که می‌تواند در آینده موجب سرطان پروستات، سرطان سینه و بلوغ زودرس در کودکان شود. محققان معتقد هستند که این ماده می‌تواند نقش هورمون‌ها را در بدن تقلید کند و آثار مخربی در بدن کودکان و نوزادان در حال رشد باقی بگذارد.

1) برای اینکه کودک‌ خود را از خطرات «بیسفنول A» ایمن کنید، قید شیشه شیرهای پلاستیکی را بزنید یک شیشه شیر «شیشه‌ای» بگیرید. این بطری‌ها گران‌ بوده و امکان شکستن آنها زیاداست ولی در مقابل از ایمنی بالایی برخوردار هستند. کودک را نباید هنگام خوردن شیر با شیشه شیشه‌ای تنها گذاشت و نباید اجازه داد هنگام شیر خوردن با آن راه برود چون امکان زمین خوردن و شکستن شیشه وجود دارد.

2) هیچگاه شیشه شیر پلاستیکی را در دستگاه مایکروفر قرار ندهید. این امواج سبب شکستن این مولکول شده و خطرات آنها را بیشتر می‌کنند.

3) برای شستن شیشه شیر پلاستیکی از ماشین ظرف‌شویی استفاده نکنید یا با مواد شوینده قوی نشویید؛ چون باز هم موجب شکستن مولکول «بیسفنول A» می‌شود و این ماده راحت‌تر جذب بدن کودک می‌شود. بهتر است شیشه شیر کودک را به وسیله دست و با مواد شوینده ملایم بشویید.

4) شرکت‌های سازنده شیشه شیر و سایر وسایل پلاستیکی کودکان، روی محصولات خود برچسب «بدون BPA» را نصب کرده‌اند. این محصولات پلاستیکی فاقد ماده «بیسفنول A» هستند و شما می‌توانید این محصولات را خریداری کنید. اگر از شیشه شیرهای قدیمی استفاده می کنید یا دقیقا نوع پلاستیک بطری شیشه شیر مشخص نیست، می توانید به کمک نشان بازیافت ته بطری از ایمن بودن پلاستیک آن مطمئن شوید.

علامت های «#1» و «#2» و «#4» از جنس پلی اتیلن و ایمن هستند و همچنین علامت «#5» از جنس پلی پروپیلن و از نوع پلاستیک های ایمن محسوب می شود. علامت «#7» برای بطری های از جنس پلی کربنات استفاده می شود که معمولا دارای BPA هستند و از پلاستیک های مضر به شمار می روند. یکی از معایب بزرگ بطری های پلاستیکی خراشیده شدن بدنه ی آن هاست. به هنگام شست وشو یا برخورد با موانع خارجی این بطری ها ممکن است دچار خراشیدگی شوند. باکتری ها در این خراش های ریز نفوذ می کنند و هنگام شست وشو از بین نمی روند. همچنین بطری ‎های پلاستیکی پس از گذشت مدت زمانی از استفاده ممکن است بو بگیرند و محتویات درون بطری را تحت تاثیر قرار دهند.

5) شیشه شیر کودک را گرم نکنید. گرم کردن شیشه شیر نوزادان موجب می‌شود این ماده که استروژنی مصنوعی است، از شیشه جدا شده و در شیر نوزاد حل شود. محققان معتقد هستند که اگر شیشه تا دمای 80 درصد حرارت داده شده یا از مایعات داغ پر شود، ماده فوق از آن جدا شده و وارد محتویات شیشه می‌شود. این ماده سبب بروز حالت زنانگی در پسرها، بلوغ زودرس دخترها، سرطان سینه و پروستات و برخی از انواع دیابت می‌شود.

لایه محافظ از شکستن شیشه شیر

کارخانه‌هایی جدیدا بطری‌های شیشه‌ای خاصی را تولید کرده‌اند که لایه‌ای سیلیکونی روی شیشه آن را پوشش داده است. این لایه محافظ از شکستن شیشه شیر شیشه‌ای جلوگیری می‌کند. سیلیکون هم شیشه را عایق گرمایی می‌کند؛ بنابراین دست کودک هنگام تماس با شیشه شیر ‌نمی‌سوزد. از طرف دیگر، جنس آن به گونه‌ای است که کودک احساس خوبی از لمس آن و گرفتن آن در دست خواهد داشت.

**هر سر شیشه ای را نخرید

حتما سر شیشه و پستانک ارتودنسی بخرید

توصیه دندانپزشکان، این است که برای کودک‌ خود حتما سر شیشه و پستانک ارتودنسی بخرید. این وسیله‌ها در اندازه‌های گوناگون موجود هستند و سر آنها به گونه‌ای است که مکیدن آن باعث آسیب به دندان‌ها و فک کودک‌ نمی‌شود. پستانک‌های ارتودنسی، تاشو و متقارن با توجه به شیوه طبیعی رشد کام، دندان‌ها و لثه ساخته می‌شود. حتی چنانچه در دهان به حالت واژگون قرار گیرند، این ویژگی‌ها را حفظ می‌کنند. برخی پستانک‌های از سیلیکون تهیه شده‌اند. پستانک‌های سیلیکونی بدون بو و مزه بوده و بادوام‌تر از پستانک‌های لاتکس هستند. به منظور رعایت بهداشت، همه پستانک‌های با درپوش‌های حفاظت‌کننده ارائه می‌شوند و از آنجا که منفذدار هستند، قابلیت استریل شدن با بخار را دارند. این پستانک‌ها دارای دسته حلقوی ایمنی و سوراخ‌های هوا در بدنه هستند تا از تحریک پوست حساس کودک جلوگیری کنند.

سرشیشه‌ای به شکل سینه مادر

سرشیشه‌هایی که به شکل سینه مادر هستند، طوری طراحی شده‌اند که زمانی کودک آن را می‌مکد، احساس می‌کند دارد سینه مادر را می‌مکد و به همین علت تکامل کام و فک کودک روند طبیعی خود را طی می‌کند. وقتی در شیشه کودک، این شکل از سرشیشه را قرار می‌دهید، باید آن را طوری در دهان کودک قرار دهید که سوراخ‌های آن رو به بالا باشد، در نتیجه در هنگام مکیدن، شیر به سقف دهان کودک بپاشد.

سرشیشه‌های معمولی

با سرشیشه‌های معمولی همه آشنایی داریم ولی راه مکیدن این سرشیشه‌ها توسط شیرخوار، با مکیدن سینه مادر کاملا فرق می‌کند. خارج شدن شیر از این نوع سرشیشه‌ها به نیروی مکش نیاز نداشته و بسیار راحت‌تر از سینه مادر است که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد اختلال در تکامل فک و کام شیرخوار شود. میزان جریان شیر از این نوع سرشیشه‌ها بسته به اندازه سوراخ آنها متفاوت است و بهتر است قبل از هر بار تغذیه با این نوع سرشیشه، سرعت جریان شیر بررسی شود. اگر شیشه رو به پایین گرفته شود. سرعتی در حدود دو تا سه قطره در ثانیه تقریبا مناسب است.

سرشیشه‌های ضدنفخ

زمانی که کودک برای تغذیه از سرشیشه‌هایی که ضد نفخ نیستند استفاده می‌کند، بعد از چند بار مکیدن مجبور است کمی سر شیشه را شل کند تا هوا از سوراخ‌های سرشیشه وارد شیشه شود و فشار منفی که در اثر خارج شدن شیر در آن ایجاد شده را جبران کند و در این فاصله خودش هم مقداری هوا بلع می‌کند. سرشیشه‌های ضد نفخ طوری طراحی شده‌اند که در لبه آنها سوراخ‌هایی وجود دارد که هوا می‌تواند از آنها عبور کرده و بدون اینکه کودک مجبور باشد سرشیشه را رها کند، فشار منفی داخل شیشه را جبران کند. نتیجه این می‌شود که کودک می‌تواند به طور مداوم به مکیدن خود ادامه دهد و هوا وارد معده‌اش نشود. عدم ورود هوا هم یعنی نداشتن نفخ به همین جهت به این شکل از سرشیشه، ضد نفخ می‌گویند.

سرشیشه‌ای با قاعده پهن

این شکل از سرشیشه طوری طراحی شده که کاملا شبیه نوک سینه مادر عمل کند. وقتی کودک این نوع سرشیشه را در دهان می‌گیرد، قاعده پهن آن در مقابل لب‌ها قرار می‌گیرد و نوک آن مثل نوک سینه مادر در دهان او حرکت می‌کند. این سرشیشه‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و برای بچه‌های کوچک‌تر باید از سرشیشه‌های با نوک کوچک‌تر استفاده کرد.

سری لاتکس

لاتکس پلاستیکی نرم و انعطاف پذیر است که به سینه ی طبیعی مادر شباهت دارد. بعضی نوزادان به همین دلیل این نوع سری را به سری هایی از جنس سیلیکون ترجیح می دهند. سری های لاتکس به راحتی با رنگ قهوه ای-طلایی مات خود از سری های سیلیکون شناخته می شوند. با گذشت زمان سری های لاتکس دچار ترک شده و از نوک سری شیر به بیرون نشت می کند. مشکل دیگر لاتکس حساسیت داشتن بعضی نوزادان به لاتکس است. اگر نمی دانید نوزاد شما به لاتکس حساسیت دارد یا نه بهتر است پیشاپیش از این نوع سری شیشه شیر اجتناب کنید.

**امکانات شیشه شیر

شیشه شیرهای دارای دسته

نوزادان تازه متولدشده از اینکه شما شیشه شیر را به هنگام تغذیه نگه دارید، خوشحال می شوند؛ اما بعد از بزرگ شدنشان که خیلی سریع هم اتفاق می افتد، دوست دارند خودشان شیشه شیر را در دست بگیرند. اگر نوزاد شما هم از گرفتن شیشه شیر در دست لذت می برد، باید شیشه شیری را انتخاب کنید که دارای دسته و اصطلاحا دسته دار باشد. شیشه شیرها معمولا بدنه ای گرد دارند و بدون داشتن دسته به راحتی نمی توان آن ها را نگه داشت. همچنین شیشه شیرهای دسته دار بسته به میزان گنجایش و حجم داخلی شان هم به عنوان شیشه شیر و هم به عنوان لیوان های آموزشی شناخته می شوند.

خط درجه بندی گنجایش شیشه شیر

بدون شک شما می خواهید با اندازه گیری میزان شیر هنگام تغذیه از حجم هر وعده ی غذایی نوزاد خود مطلع شوید. بطری های شیشه شیر نوزاد با خط درجه بندی، این کار را بسیار آسان تر خواهند کرد. با استفاده از این خط می توانید به سرعت و با دقت میزان شیر را اندازه گیری کرده و آن را کنترل کنید. خط درجه بندی در شیشه شیرهای شفاف مانند شیشه شیرهای پلاستیکی و شیشه ای یافت می شود. معمولا این خطوط حجم شیر را برحسب میلی لیتر و اونس نشان می دهند.

**روش استفاده از شیشه شیر

آماده شوید

همه چیزهایی را که برای غذا دادن به نوزادتان با شیشه شیر نیاز دارید، قبل از این که کار آغاز شود، آماده کنید. تمرین کنید تا نوزاد را در بهترین حالتی که احساس راحتی می‌کند نگه دارید. شاید لازم باشد به نوزادتان وقت بدهید. بعضی از بچه‌ها کمی شیر می‌خورند بعد کمی چرت می‌زنند و بعد دوباره شیر خوردن را آغاز می‌کنند. یادتان باشد غذا دادن به نوزادتان حتی در قالب شیشه شیر، بهترین زمان برای شماست تا به این موجود کوچولو به لحاظ عاطفی نزدیک شوید.

این یک فرصت برای شما و نوزادتان است تا بهتر همدیگر را بشناسید. در ضمن اگر حین خوردن شیر، نوزاد شما کمی چرت زد، او را زمین نگذارید و صبر کنید تا او دوباره بیدار شود، چون باز هم آمادگی این را دارد تا شیر خوردن را ادامه بدهد. در ضمن بهتر است بچه را در سمت چپ خود نگه دارید تا صدای قلب شما را بشنود. این لذت‌بخش‌ترین صدا برای نوزاد کوچولوی شماست.

درپوش شیشه شیر

یک پوشش پلاستیکی است که از آلوده شدن و ورود گرد و خاک و همچنین باکتری به درون شیشه شیر جلوگیری می کند. اگر همواره در اطراف شیشه شیر اسباب بازی های نوزاد یا از همه مهم تر گوشی تلفن همراه وجود دارد، حتما از درپوش شیشه شیر استفاده کنید و تنها در زمان استفاده ی نوزاد درپوش را بردارید.

سرشیشه را سوراخ نکنید

سرشیشه ها را دستکاری و سوراخ ننمایید. دست بردن و سوراخ کردن سرشیشه به ظاهر کار ساده ای هستش اما برای سلامتی بچه بسیار ضرر و خطر داره چرا که عملا شما لایه های محافظتی پلیمر سرشیشه را از بین می برید و اون سرشیشه بسیار آسیب پذیر شده و با هر فشار و حرارتی از هم باز میشه و ممکنه مواد پلیمری داخل دهان کودک و معده ی اون بشه.

تعویض سرشیشه

سرشیشه ها را با توجه به سن کودک و در بازه زمانی 45 روز تا 60 روز باید تعویض نمایید. ( بدلیل از بین رفتن و مستهلک شدن سرشیشه )

خالی نبودن سر شیشه

وقتی از طریق شیشه به نوزاد شیر می‌دهید، حواستان باشد که سر شیشه حتماً پر از شیر باشد و به هیچ عنوان یک طرف آن خالی نباشد و طرف دیگر پر، چون در این صورت، نوزاد شما هوا قورت می‌دهد که نتیجه‌اش دل درد و گریه اوست.

نوزاد را ترک نکنید

هرگز نوزادتان را با شیشه شیر تنها نگذارید. شاید او آن قدر بزرگ شده که بتواند شیشه را با دستان کوچک خودش نگه دارد، اما این دلیل نمی‌شود که او را تنها به حال خود رها کنید، چون گاهی باید شیشه را از دهان او بیرون بیاورید تا بتواند نفس بکشد؛ اما اگر تنها بماند، ممکن است نتواند در میان شیر خوردن نفس بکشد و این می‌تواند برای بچه خطرناک باشد.

چطور نوزاد را نگه دارید

نوزاد را حین شیر خوردن با شیشه، به صورت عمودی نگه دارید تا هم بتواند به راحتی نفس بکشد و هم بتواند به راحتی شیر را قورت بدهد.

بچه‌ها و آروغ!

نوزاد شما گاهی حین شیر خوردن با شیشه، نیاز به استراحت دارد. بعضی اوقات هم احتیاج دارد آروغ بزند. وقتی نوزاد شما دیگر نمی‌خواهد شیر بخورد، او را همان‌طور به شکل عمودی نگه دارید و آرام آرام پشت او را نوازش کنید یا اینکه خیلی آهسته به پشت او بزنید تا آروغ بزند.

نکاتی دیگر

هرگز از سرشیشه به عنوان پستانک استفاده نکنید.

سرشیشه و بطری شیرخوری را در مایکروفر قرار ندهید.

قبل از هر بار استفاده سرشیشه را بررسی کرده و در صورت وجود هر نوع پارگی آن را تعویض نمایید.

بهترین روش ضدعفونی و تمییز کردن بطری شیرخوری، استفاده از بخار آب است.

قبل از مصرف سرشیشه را به مدت 5 دقیقه در آب بجوشانید و استریل نمایید.

در صورت مشاهده هر گونه شکستگی، ترک خوردگی و کدورت، بطری شیرخوری را تعویض نمایید

زیست نوشت

خرید شیش شیر و پستانک

زیست؛ بازار زندگی ایرانی…


«زیست» به سبک ایرانی اسلامی | مصاحبه با روزنامه جوان

 

اگرچه از نقطه شروع «زیست»، یعنی مطالعاتش کم‌تر از دو سال می‌گذرد، اما در این مدت آزمایشی توانسته نمره قبولی بگیرد. بازارهای اینترنتی زیادی بر پایه وب در حال فعالیت هستند؛ اما کمتر بازاری را می‌توانید بیابید که کار تخصصی خود را عرضه کالای ایرانی اسلامی قرار داشته باشد.

محمد ولیان پور و دوستانش در زیست تمام سعی خود را در این جهت قرار داده‌اند که بتوانند کالای ایرانی‌اسلامی را رواج دهند. آن‌ها معتقدند که بخش عمده‌ای از عدم فروش کالای ایرانی به ضعف فرهنگی برمی‌گردد و برای رفع همین مسئله به فعالیت‌های فرهنگی دیگری جز «صرفا فروش» نیز می‌اندیشند. گفتگو با محمد ولیان‌پور را با ما همراه باشید.

 

هدف شما از عرضه کالای ایرانی در بستر فضای مجازی چه بود؟ این کار از کجا شروع شد و ایده آن از کجا به وجود آمد؟

دغدغه‌ای که در زمینه کالای ایرانی – اسلامی داشتم از همان ابتدای ورود به زندگی مستقل و خریدهای ازدواج و بچه دار شدن و… تشدید شد. به هرحال وقتی فرد به بازار می‌رود و سعی هم دارد که کالای ایرانی و منطبق با سبک زندگی ایرانی اسلامی تهیه کند، در این وضعیت بازار قطعا با مشکل مواجه می‌شود؛ یا چنین کالایی را پیدا نمی کند، یا به سختی پیدا می‌کند و با فروشندگانی مواجه می‌شود که تمایلی به فروش این کالاها ندارند و به لطایف الحیل انواع خارجی‌اش را پیشنهاد می‌دهند.

درنتیجه دسترسی به کالای ایرانی مشکل است و به راحتی انجام نمی شود؛ یعنی عملا اگر فرهنگ سازی هم بشود و مردم بخواهند کالای ایرانی – اسلامی را در هر دو بعدش، یعنی هم ایرانی بودن کالا و هم مطلوب بودن کالا ازلحاظ فرهنگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی تهیه کنند، عملا نمی توانند.

این وضعیت، دغدغه‌مان را تشدید کرد و به دنبال یک مرکز و مرجعی بودیم که بتوانیم به راحتی هم کالای ایرانی اسلامی را بشناسیم و هم تهیه کنیم.

البته در آن زمان کارهایی هم انجام شده بود و چندین سایت اینترنتی به وجود آمده بود که بعضی کالاهای ایرانی را به صورت جسته وگریخته معرفی می‌کردند؛ ولی اگر همان کالا را می‌خواستید تهیه کنید، تازه اول مشکل بود؛ چون جایی برای عرضه کالا پیدا نمی کردید و این سایت‌ها هم صرفا توصیه کننده و معرف بودند.

اینجا تحلیل دیگری پیدا کردیم که کار صرفا فرهنگی و توصیه و ترویج استفاده از کالای فرهنگی جواب نمی دهد و باید حتما مراکزی برای عرضه بی قیدوشرط این کالاها هم وجود داشته باشد تا دسترسی پذیری به این کالاها راحت باشد.

از این گذشته این کارهای فرهنگی عمدتا ناقص و غیرمستمر بودند، چون منابع مالی پایداری نداشتند؛ بنابراین به این نتیجه رسیدیم که این کار اگر یک پیوست اقتصادی یا به تعبیری پلن اقتصادی در کنارش نداشته باشد، جلو نخواهد رفت و ابتر خواهد ماند. همان طور که پیش بینی می‌کردیم اکثر این کارهای فرهنگی هم متوقف شدند و سایت هایی که کالای ایرانی را ترویج می‌کردند به جایی نرسیدند. ما از ابتدا متوجه این آسیب بودیم و سعی کردیم معرفی و عرضه کالای ایرانی اسلامی را در کنار هم داشته باشیم.

زیست | کالای ایرانی | روزنامه جوان

کار شما چه تفاوتی با فروشگاه‌های آنلاین فعلی دارد؟

شاید در اصل معرفی و عرضه کالا مشابهت داشته باشد؛ اما در اصل موضوع محوری، یعنی قید ایرانی و اسلامی بودن کالا تفاوت دارد. ما سعی داریم به مرجعی برای کالاهای ایرانی در چارچوب سبک زندگی ایرانی اسلامی تبدیل شویم و حاضر به فروش کالا به هر قیمتی نیستیم. چون خاستگاه قضیه فرهنگی است و کالا را در راستای ترویج یک ارزش و یک نیاز ملی، معرفی و عرضه می‌کنیم.

برخی از سایت‌های بزرگی فعلی هم گاهی در کنار فعالیت‌های اصلی خود کمپین هایی مثل کمپین خرید کالای ایرانی ایجاد می‌کنند که البته به نظر می‌رسد از باب خالی نبودن عریضه است.

 

ارزیابی کرده اید که در ایران چقدر فروشگاه اینترنتی داریم؟ و فروشگاه هایی مشابه فروشگاه شما که با همین گستردگی محصولات را عرضه می‌کنند در چه وضعیتی هستند؟

تعداد فروشگاه‌های آنلاین که به حدود 3000 سایت می‌رسد و تعداد سایت هایی که به صورت غیرتخصصی کار می‌کنند، یعنی محصولات متنوعی دارند هم نسبتا زیاد است.

اما در موضوع کالای ایرانی، در ابتدای شروع کار ما در حدود 20 ماه قبل، تقریبا هیچ فروشگاه اینترنتی محصولات ایرانی وجود نداشت. البته در حین اجرای کار و پیشرفت کار، مجموعه‌های دیگری هم به وجود آمدند که همین کار ما را به شکل هایی مشابه دنبال می‌کردند که اکثرا به نتیجه نرسیدند.

ولی مجموعه هایی که کار را مستمر و پیگیر انجام داده باشند و بتوانند رشد مستمر داشته باشند تقریبا نداشته ایم. البته ما فکر می‌کنیم که این عرصه به قدر کافی گسترده است و از وجود مجموعه‌های مشابه استقبال می‌کنیم؛ چون تعدد کار در این زمینه درمجموع به فرهنگ کالای ایرانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی کمک می‌کند و درنهایت به نفع همه است.

 

علت این شکست‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خیلی‌ها تصمیم به شروع حرکت در این مسیر را دارند، ولی ماندگاری ندارند. مشکل از سرمایه اولیه است یا مسائل دیگری وجود دارد؟

سرمایه اولیه هم مهم است، چون به هرحال سرمایه قابل توجهی در ابتدای کار موردنیاز است. البته ما دیدیم مجموعه هایی که خیلی پرقدرت شروع کردند و ازلحاظ سرمایه هم بعضا متصل به مراکز دولتی بودند، ولی با قوت کافی جلو نمی رفتند و بعضا هم با توقف شارژ مالی متوقف شدند.

ما هم یک آسیبی که پیش بینی می‌کردیم همین بود که در ابتدا سراغ مراکز دولتی جهت تأمین سرمایه نرویم؛ برای این که بتوانیم کار را خود بنیاد و خودجوش جلو ببریم و بعد که به نقطه ثبات رسیدیم بتوانیم به سراغ سرمایه گذار و جلب حمایت‌ها برویم.

 

هنوز هم بحث تعامل و همکاری با مراکز دولتی و حمایتی را شروع نکردید؟

الآن تقریبا به نقطه ثبات رسیده ایم و می‌توانیم با قوت از کار رونمایی کنیم. ما حدود 18 ماه پیش سایت موقت را ایجاد کردیم و کارها را بر روی آن انجام دادیم. مدتی ماه با این سایت کارکردیم و پس از آن سایت و دامنه اصلی مدت را از تیرماه امسال بالا آوردیم و در این مدت هم فروش آزمایشی را شروع کردیم.

 

آسیب شناسی این فضا را بیشتر برای ما باز کنید؛ کسانی که در این موضوع ورود می‌کنند دچار چه آسیب هایی می‌شوند؟

به طورکلی بازار دیجیتال قدری ناشناخته است و هنوز عموم مردم با آن انس نگرفته اند. علاوه بر این فروش دیجیتال در ایران مقداری به انحصار فروشگاه‌های پیشگام و بزرگ درآمده و سهم عمده‌ای از بازار را در دست دارند و اگر بقیه بخواهند وارد این عرصه شوند کارشان سخت خواهد بود.

گذشته از این سایت‌های فراوانی برای فروش اینترنتی ایجادشده اند که بدون تخصص در این زمینه صرفا در کنار فروشگاه فیزیکی ایجادشده اند؛ یعنی هرکس که فروشگاه فیزیکی دارد، در کنارش یک سایت هم می‌زند که تعدد سایت هایی با خدمات پایین باعث سردرگمی مخاطب و سخت شدن رقابت می‌شود.

 

مزیت شما در این وضعیت چیست؟

مزیتی که ما تعریف کردیم این بود که بتوانیم مرجعیتی درست کنیم برای کالای ایرانی با رویکرد سبک زندگی ایرانی – اسلامی؛ یعنی یک مزیت اطلاعاتی و محتوایی برای مخاطب داریم که بگوییم هر کالایی که عرضه می‌کنیم در این چارچوب است و به زودی می‌توانیم بگوییم هر کالای موجود در این چارچوب را می‌توانید در این سایت پیدا کنید.

 

با این کار مخاطب خودتان را محدود نمی کنید؟

مخاطب طبیعتا محدود می‌شود؛ یعنی مخاطبی که قسم خورده جنس خارجی مصرف کند از ما خرید نمی کند! ولی این محدودیت آن قدر هم گسترده نیست؛ چون معتقدیم که هم مخاطبان ما و هم همه مردم ایران به عنوان یک ایرانی که پایبند به سبک زندگی ایرانی هستند، به این ارزش و تولید ملی علاقه مند هستند و در صورت عرضه کالای باکیفیت ایرانی به آن اقبال خواهند داشت.

از طرف دیگر برفرض محدودیت این جامعه مخاطب، ما ترجیح می‌دهیم به جای آن بازار گسترده و پررقیب و بدون مزیت، روی دامنه مخاطب محدودتری کارکنیم که هم رقابت کمتری وجود دارد و هم می‌توانیم برایش یک مزیت محتوایی و اطلاعاتی و یک ارزش افزوده داشته باشیم. شما به جای یک بازار گسترده با چند هزار رقیب و بدون مزیت، می‌توانید بازار کوچک تری را در نظر بگیرید با رقیب کمتر که درعین حال مزیتی که ایجاد کرده‌اید برایش جذاب است.

 

در این فضا مشکل مصرف کالای ایرانی را در چه می‌دانید؟ صرفا بحث کیفیت است یا به فرهنگ سازی هم مرتبط است و شاید هم بحث چندوجهی باشد که به همه امور مرتبط باشد…

فاکتور قیمت و کیفیت و… قطعا در مصرف کالای ایرانی مؤثر است؛ ولی چیزی که بیشترین تأثیر را گذاشته همین ذهنیت منفی نسبت به موضوع و فرهنگ مصرف است.

مثلا همین کلمه ایرانی یا خارجی را فکر نمی کنم در هیچ جای جهان مثل کشور ما استفاده کنند که کالایی یا ایرانی است و یا خارجی! یعنی همین که خارجی است کافی است و مهم نیست از کدام کشور! بعید می‌دانم که در کشورهای دیگر چنین اصطلاحی رایج باشد. این دوگانه‌ای که ایجادشده بین آنچه داخل کشور و آنچه بیرون مرز است، بدون آنکه افتراقی بین این دو باشد، نشان می‌دهد که فرهنگ خاصی بین ما حاکم است.

برای همین ما روی مفهوم کالای ایرانی نکاتی را از ابتدا داشتیم که اصلا کالای ایرانی چه هست؟ بعد به یکسری تعاریفی رسیدیم که مثلا کالای ایرانی چیزی هست که تماما در ایران تولید بشود یا بخشی از آن در ایران تولید شود و یا در ایران مونتاژ شود و یا تحت برند ایرانی باشد. ما ناظر به همین مسئله فرهنگی در نهایت رسیدیم به اینکه کالایی را ایرانی محسوب کنیم که الزاما تحت برند ایرانی باشد؛ یعنی حتی اگر در ایران تولید نشود و تحت برند ایرانی عرضه شود، همین که خریدش بر اساس اعتماد به یک نام تجاری ایرانی بوده کافی‌ست و در همین حد موجب اعتمادبه نفس در تولید ملی خواهد شد.

برای مثال برخی کالاهای با تکنولوژی بالا که شاید فعلا امکان تولید در کشور را نداشته باشند، همین که تحت برند ایرانی تولید شود برای ما کافی‌ست و می‌توانیم آن را ایرانی محسوب کنیم.

در نتیجه این نگرش معتقدیم که حتی اگر کالایی را به هیچ وجه امکان تولیدش را نداریم، باید حتما برندسازی داخلی داشته باشیم و آن را تحت برند ایرانی عرضه کنیم. یعنی باید مصرف‌کننده را به‌گونه‌ای پرورش دهیم که حتی کالایی که تولید ما نیست را هم با برند ایرانی مصرف کند و واردات مستقیم برند خارجی را تا حد امکان کاهش دهیم.

زیست | روزنامه جوان

در میان کالاهای ایرانی آن قدر تنوع داریم که بتواند سلیقه مخاطب را اقناع کند؟

در موضوعات مختلف متفاوت است؛ ولی در عمده کالاها می‌شود گفت که تنوع خوبی وجود دارد.

 

معضل اصلی در فروش کالا چیست؟

مهم ترین مسئله در این دوره که ما شروع به کارکردیم، رکود است. رکود در کل عرصه‌ها تأثیرش را گذاشته و کالای ایرانی و خارجی هم ندارد و روی همه مؤثر بوده است. ما مقارن با دوره رکود وارد این عرصه شدیم که روی فروش تأثیر خواهد گذاشت.

مشکل دیگر ناآشنایی مردم با بازار دیجیتال است؛ و در آخر همین ذهنیتی که نسبت به کالای ایرانی وجود دارد. به هرحال بخش بزرگی از مردم هنوز این نگاه منفی را دارند؛ هرچند در سال‌های اخیر یکسری کارهای ترویجی را شاهد بوده ایم و تأکیدات رهبر انقلاب هم خیلی مؤثر بوده و مردم به این سمت متمایل شده اند.

 

تولیدکننده‌ها با توجه به رکود و مشکلات موجود چقدر از این اتفاق استقبال می‌کنند؟

تا الآن استقبال خوب بوده است. ما تأمین کننده‌های عمده فروش داریم و خرده فروش نیستند و این طور نیست که ما از واسطه‌های بخواهیم محصولات را تهیه کنیم.

ولی آسیبی که در بخش مصرف عرض کردم که کلا فروش دیجیتال و اینترنتی هنوز در بین مردم روشن نشده است، در بین تولیدکننده‌ها و تأمین کننده‌ها هم وجود دارد و آن‌ها هم آشنایی زیادی با فروش اینترنتی ندارند. البته بعضی سایت و فروش دارند؛ ولی تعداد زیادی هم هستند که همان حالت فروش سنتی را دارند و ذهنیتی از فضای مجازی و فروش اینترنتی ندارند.

یک مسئله دیگر در این موضوع این است که تولیدکننده‌ها به ندرت درباره کالاهای خود محتوای قابل عرضه‌ای دارند. یعنی شما یک کالای خارجی موجود در بازار را که دنبال کنید، عکس، محتوا و مشخصات آن در اینترنت موجود است؛ ولی خیلی از کالاهای ایرانی هیچ محتوایی برای آن تولید نشده است. باید عکاسی شود و برای آن‌ها محتوانویسی بشود که هم هزینه بردار است و هم زمان بر. به بیان دیگر تولیدکنندگان ما اقتضائات فروش اینترنتی را ندارند و همین هم باعث شده که عمده کالاهای ایرانی در بازار دیجیتال ناشناخته باشند.

 

در بحث ارائه و توزیع کالای اینترنتی چون واسطه‌ها حذف می‌شود شاید بگوییم که قیمت تمام شده پایین تر می‌آید. من سایت شما را هم که نگاه کردم تخفیف برای کالاها داشت. از همین مزیت فروش اینترنتی و حذف واسطه‌ها استفاده شده یا تخفیف از خود تولیدکننده ارائه شده است؟

درست است که برخی هزینه‌ها در فروش اینترنتی حذف می‌شود، ولی یک‌سری هزینه هایی هم دارد که در فروش حضوری نیست. برای مثال تولید محتوا برای محصولات لازم است که در فروش حضوری نیازی به آن نیست. در اینجا برای هر مطلبی که وارد می‌کنید خارج از اینکه چقدر فروش داشته باشید باید محتوای آن را تولید کنید.

 

ریسک کسب‌وکارهای آنلاین چقدر است، اخیرا با فیلتر موقت تلگرام خیلی‌ها شاکی بودند که خیلی‌ها الآن بیکار می‌شوند؛ این ریسک را چطور می‌شود از بین برد؟

کسب‌وکارهای وب پایه و قانونی از این نظر ریسک چندانی ندارد؛ چون به هرحال فضای پایداری است. اگر اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات راه بیافتد این ریسک بسیار کمتر هم خواهد شد.

ولی کسب وکارهای مبتنی بر یک شبکه اجتماعی خاص، یا یک نرم‌افزار خاص و یا یک سایت خاص، کسب‌وکارهای پایداری نیستند. مثلا کسب وکاری که در تلگرام شکل می‌گیرد، هم وابسته به سیاست‌های تلگرام است و هم سیاست‌های محیطی. بنابراین از ابتدا باید فکر این مسائل را می‌کردند.

البته درصد این نوع کسب‌وکارها هم نسبت به کسب‌وکارهای موجود در وب زیاد نیست. یک بخشی از کسب وکارها است که دچار مشکل شدند. کسب وکارهایی هم در اینستاگرام و یا فیسبوک هستند. حتی در شبکه‌های اجتماعی ایرانی مثل سروش و‌ گپ و آی‌گپ و… که تازه راه افتاد‌ه‌اند هم برخی کسب‌وکارهای جدید در حال شکل‌گیری هستند.

به هرحال کسب وکار در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه شبکه‌های خارجی که در چارچوب قانون تعریف نمی‌شوند و امکان حمایت قانونی را سلب می‌کنند را نمی شود کسب‌وکار پایدار نامید و ممکن است مقطعی باشد؛ مثل مشاغل فصلی که وابسته به سیاست‌های شهرداری‌هاست.

 

فعالیت شما قبل از اینکه اقتصادی باشد برگرفته از نگاه فرهنگی شما نسبت به تأمین نیاز خانوار است. آیا به جز تعامل اقتصادی به دنبال فرهنگی نیز هستید؟

ما در کنار کارهای اقتصادی-فرهنگی، کارهای خاص فرهنگی هم انجام می‌دهیم. از جمله ضمیمه محتوایی سایت، یعنی وبلاگ «زیست‌نوشت» که علاوه بر اطلاع‌رسانی محصولات فروشگاه در این بستر، وظیفه عمده اش فرهنگ سازی در حوزه سبک زندگی، اعم ا فرهنگ خرید و مصرف و نیز فرهنگ تولید و کارآفرینی است.

همچنین کانال‌های ما در شبکه‌های اجتماعی مطرح مثل تلگرام و اینستاگرام و نیز شبکه‌های اجتماعی ایرانی مثل سروش، آی‌گپ، آپارات و غیره همان اهداف فرهنگی را دنبال می‌کنند.

 

وضعیت کسب و کارهای نوین در ایران را چگونه می‌بینید؟

کسب‌وکارهای نوینی که در قالب استارت‌آپ‌ها در کشور در حال رشد هستند، شکل خاصی به بازار و مصرف و کلا جامعه خواهند داد. در سال‌های اخیر برخی کشورهای غربی هم به ایران آمده‌اند و در تعدادی از این کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛

اما جنس اکثر این کسب‌وکارها به‌گونه‌ای است که این حضور صرفا به سرمایه‌گذاری محدود نمی‌شود! چون در ارتباط تنگاتنگ با سبک زندگی مردم است. آن‌ها در حال تبدیل به بنگاه‌های بزرگی هستند که هم بر اقتصاد اثر می‌گذارند، هم بر فرهنگ و سبک زندگی و چه‌بسا بر اجتماع و سیاست. بنابراین ضرورت دارد کسب‌وکارهای نوین مبتنی بر سبک زندگی خودمان را تقویت کنیم.

زیست نوشت